Friday 24 May 2013

تفسیر کاربردی قرنتیان اول باب ۳


 .










عمارت خدا (۳: ۱۰-۲۳) 
۱۰ پولس در اینجا اظهار می دارد که بحسب فیض خدا که به من عطا شد، چون معماری دانا بنیاد نهادم. آیا پولس در اینجا به کار خود فخر می کند؟ خیر، زیرا که وی اذعان می دارد که همۀ این کارها را بخاطر فیض خدا که به من عطا شد انجام داده ام (به رومیان ۱: ۵؛ اول قرنتیان ۱۵: ۱۰؛ افسسیان ۳: ۷ و تفسیر آن آیات مراجعه نمایید). خدا به پولس رسول، دانایی و مهارت و فیض بخشید تا مانند معماری دانا برای او کار کند. پولس بنیاد را نهاد، ولی در عین حال باید توجه داشت که عیسی مسیح، بنیاد کلیسا است (آیۀ ۱۱). از این جهت است که پولس خود را معمار دانا قلمداد می کند، زیرا که او دانست که بهترین بنیاد را برای بنای کلیسا انتخاب کند. 
پولس اولین مبشر مسیحی بود که به شهر قرنتس پا نهاد، لذا مسئولیت او این بود که کلیسا را در آن شهر پایه گذاری نماید. اینک این قرنتیان بودند که کلیسای خود را بنا کرده و بر آن پایه ای که پولس بنیاد نهاده بود، مشغول بنا کردن شدند. پولس رسول، دراین آیه ایشان را تشویق می کند که «باخبر» باشند که بنای کلسایشان مطابق با شالودۀ آن یعنی عیسی مسیح باشد پولس از ایشان میخواهد که بنایی درخورشالودۀ عیسی مسیح بنا نمایند. نباشد که بر پایۀ قصری، کلبۀ خرابه ای ساخته شود. لکن هرکس باخبر باشد که چگونه عمارت می کند. زیرا حقیقت امر این بود که اعضای کلیسای قرنتس، برپایه ای که پولس بنیاد نهاده بود، کلبۀ خرابه ای بنا کرده بودند! 

۱۱ بنیاد همۀ اعمال ما باید عیسی مسیح باشد (به افسسیان ۲: ۱۹-۲۲ و تفسیر آن آیات مراجعه نمایید). اگر کلیسایی بر پایۀ عیسی مسیح بنا شده باشد، تفرقه و جدایی در آن جایی پیدا نخواهد کرد.

No comments:

Post a Comment