Friday 15 March 2013

احترام پدر و مادر




کتاب مقدس که کلام خداست، درعهد عتیق میفرماید: به پدر و مادرت احترام کن تا در سر زمینی که به تو میدهم عمر طولانی داشته باشی ( خروج 20 : 12 و تثنیه 5 : 16 ) و مجازاتی را که برای فرزندان نا فرمان تعین فرموده بود در ( تثنیه 21 : 18، پسر نا فرمان ) مشاهده کرده میتوانیم که در مورد فرزندان نا فرمان میفرماید: لعنت بر آن کسی که به والدین خود بی احترامی کند، همه مردم بگویند: آمین ( تثنیه 27 : 17 ).


 امثال سلیمان که ناشی از حکمت خداوند میباشد، اندرز های مفصلی در این رابطه دارد: ای پسر من، نصیحت پدر خود را بشنو و تعلیمات مادرت را فراموش مکن، تعلیمات آنها مانند تاج عزت و جلال بر سر تو و گردنبند زیبایی و افتخار بر گردنت خواهد بود. ( امثال 7 : 9 الی آیهء 19، فصل 2 ، 3 و 4 مطالعه گردد) و نیز چنین آمده است: به نصیحت پدرت که ترا به وجود آورده گوش بده و مادرت را هنگامی که پیر میشود، خوار مشمار در پی حقیقت باش و حکمت و ادب و دانش را کسب کن و به هیچ قیمتی آنها را از دست نده، فرزند راستکار و دانا باش تا باعث خوشی و خوشنودی پدر و مادرت شوی ( امثال 23 : 22 تا 25 ).

 بلی ! این یکی از فرامین خداوند یکتاست که همهء ما و بخصوص جوانان، باید از آن اطاعت نمائیم. درعهد جدید خداوند ما عیسی مسیح نیز به این موضوع اشاره نموده است ( متی 19 : 19 ) تا به والدین خود احترام بگذاریم و وقتی آنها ما را تنبیه و تأدیب میکنند دلگیر نشده و با آنها بر خورد زشت و دور از ادب ننمائیم، زیرا نظر به تجاربی که دارند، میخواهند و وظیفه دارند تا ما را به راۀ درستی که مورد پسند خداوند و اجتماع ماست، هدایت کنند، زیرا آنها دشمن ما نیستند تا با دیدن اعمال نا پسندیدۀ ما بی تفاوت نشسته، نظاره کنند.

 والدین نه تنها مسئولیت خانواده را به عهده دارند بلکه منحیث مسیحیان واقعی، خواهان تبارز شخصیت واقعی مسیحی مان در جامعه میباشند و ما نیز منحیث یک جوان مسیحی، مکلف هستیم تا با خواندن کلام و عملی نمودن احکام خدا، از همین لحظه تصمیم به تغیر دادن افکار، عادات، گفتار و کردار غیرشایستۀ خود، بگیریم.

 اگر با والدین خود با احترام، محبت و خوش اخلاقی برخورد نموده و این عمل را عادت خود بسازیم با خواهران و برادران کوچک و بزرگ خانواده نیز چنان خواهیم کرد و همین عمل را در مقابل همسایگان، سایر ایمان داران و بالاخره در مقابل همه انجام خواهیم داد و اگر دقت کنیم خواهیم دید که با اطاعت نمودن از یک حکم خداوند، چندین احکام دیگر را چون محبت با همسایگان، فروتنی، گذشت، کمک به دیگران، اطاعت نموده ایم.

 مهمتر از همه اگر دارای دو شخصیت متفاوت، در خانه و اجتماع هستیم، یعنی با اعضای خانواده، تند خو و عصبانی و در اجتماع، مهربان و خوش گفتار، که این دو شخصیتی برازندۀ یک مسیحی واقعی نبوده، همه ما را به دیدۀ شک و تردید نگاه خواهند نمود. پس باید به خاطر داشته باشیم که بی احترامی به پدر و مادر، یعنی سرکشی از اوامر خداوند و نافرمانی از اوامر خداوند یعنی گناه، گناه یعنی مرگ ابدی و از دست دادن نجاتی که به وسیلۀ خون عیسی مسیح به بشر اعطا  گردید.ا

No comments:

Post a Comment