Saturday 27 April 2013

تفسیر کاربردی لوقا باب ۱



ترجمه قدیم 
۱۷ و او به‌ روح‌ و قوت‌ الیاس‌ پیش‌ روی‌ وی‌ خواهد خرامید، تا دلهای‌ پدران‌ را به‌ طرف‌ پسران‌ و نافرمانان‌ را به‌ حکمت‌ عادلان‌ بگرداند تا قومی‌ مستعد برای‌ خدا مهیا سازد.” 
۱۷ و... پیش روی (خداوند) خواهد خرامید. کار عمدۀ دیگر یحیی، آماده کردن یهودیان برای پذیرش خداوند، یعنی مسیحا و نجات دهندۀ ایشان بود؛ به عبارت دیگر، رسالت او حاضر کردن قومی آماده شده برای خداوند بود. 
فرشته گفت که یحیی این کار را با روح و قوت الیاس انجام خواهد داد. الیاس، نبی بزرگ عهد عتیق بود یعنی کسی که مردم انتظار بازگشت او را به زمین می‌کشیدند (ملاکی ۴: ۵؛ متی ۱۱: ۱۳-۱۵ و تفسیر آن مشاهده شود). 
یحیی، دلهای پدران را به طرف پسران خواهد گردانید. منظور از پسران، یهودیانی بود که در همان زمان می‌زیستند و پدران، اجداد ایشان بودند. یحیی از طریق هدایت قوم همدورۀ خود به سوی توبه، به طریقی خواستۀ اجداد ایشان را برآورده می‌ساخت. به زعم لوقا، مصالحه در درون خانواده‌های نسل هم عصر نیز به وقوع خواهد پیوست. به هنگامی که پسران توبه می‌کنند، والدین با آغوش باز و روحیه بخشایشگر به طرف ایشان باز می‌گردند. 
یحیی نافرمانان را به حکمت عادلان خواهد گردانید؛ یعنی وی باعث خواهد شد که نسل نافرمان آن دورۀ یهود از گناه روگردان شده بار دیگر از خدا ترسیده، او را اطاعت کنند. ترس از خدا آغاز حکمت است (امثال ۱: ۷).

No comments:

Post a Comment