Monday 10 June 2013

اسلحۀ خدا (۶: ۱۰-۲۴)


۱۰ پولس می گوید: خلاصه ای برادران من، در خداوند و در توانایی قوت او زور آور شوید. این صرفاً یک پیشنهاد کم اهمیت نیست، بلکه پولس به کلیسای مسیح فرمان می دهد که خود را با قوت خدا مجهز کند چگونه میتوان قوت و نیرو گرفت؟ با پوشیدن اسلحۀ تمام خدا (آیۀ ۱۱).

۱۱ هیچ لزومی ندارد که دچار عقدۀ خود کم بینی بشویم و خود را ضعیف انگاریم البته که ما ضعیف هستیم! ولی دقیقاً به همین خاطر است که خدا به ما اسلحۀ روحانی مؤثری داده است تا اینکه برای مبارزه با شیطان و گناه نیرومند باشیم. لذا، پولس می گوید: اسلحۀ تمام خدا را بپوشید. 
این اسلحه و لباس رزمی که خدا به ما داده است، زره و وسیلۀ مبارزۀ ما با ابلیس و دشمنان روحانی ماست.

۱۲ زندگی مسیحی را می توان در یک کلمه خلاصه نمود، و آن کُشتی گرفتن و جنگ و مبارزۀ روحانی است. پس برای انکه در این میدان مبارزۀ روحانی برنده شویم، ابتدا لازم است که لباس رزم را به تن کنیم و سلاح خود را بدست گیریم. دومین کاری که باید انجام دهیم این است که از قدرت و شیوۀ مبارزۀ دشمن آگاه شویم. هرگز مرتکب این اشتباه نشوید و فرض نکنید که شیطان ضعیف است. او بسیار قدرتمند می باشد. او به مراتب قویتر از ما می باشد و به همین دلیل است که ما در مبارزۀ خود با ابلیس باید از خدا کمک بگیریم. 
ابلیس تنها نیست، او ریاستها وقدرتها و جهان داران این ظلمت را بر روی زمین و فوجهای روحانی شرارت در جایهای آسمانی را در اختیار خود دارد. اینها همان نیروهایی هستند که اینک در آسمان مغلوب عیسی مسیح شده اند (افسسیان ۱: ۲۰-۲۱). اینها همان قدرتها و ریاستهایی هستند که خدا به وسیلۀ کلیسا، حکمت خود را برآنها آشکار می سازد (افسسیان ۳: ۱۰). ولی اینک برروی زمین، آنها هنوز از قدرت و قابلیت زیادی برخوردار می باشند. و ما بایستی با کمک نیروی خدا برعلیه آنها ایستادگی کنیم. 


پس از پوشیدن لباس رزم، باید این حقایق را دربارۀ دشمن مان بدانیم: اول اینکه او روح می باشد ونامرئی است. دوم اینکه، همانطور که قبلاً اشاره کردیم او بسیار قوی می باشد. سوم اینکه، او بسیار شریر و بی رحم است. او رهبر تمامی فوجهای روحانی شرارت می باشد. در او هیچ نشانه ای از رحم و نیکویی دیده نمی شود. او تنها یک هدف دارد و آن نابودی زندگی روحانی ایمانداران به مسیح می باشد. چهارمین نکته ای که باید به خاطر داشت این است که شیطان بسیار مکار است. پطرس می گوید: ابلیس مانند شیر غرّان گردش می کند و کسی را می طلبد تا ببلعد (اول پطرس ۵: ۸). این گفته حقیقت دارد، ولی در اغلب مواقع، ابلیس بی سر و صدا و به طور موذیانه ای عمل می کند. او زمانی که انتظارش را نداریم، به طور مخفیانه و مانند دزدی وارد صحنه می شود. او خود رابه لباسهای مختلف در می اورد (دوم قرنتیان ۱۱: ۱۴). او مانند گرگی در لباس میشها ظاهر می شود و گوسفندان فکر می کنند که او همانند خودشان است و او را به میان خود راه می دهند، ولی علی رغم ظاهرش، در باطن گرگی درنده می باشد (متی ۷: ۱۵ و تفسیر آن را مشاهده کنید). 
چگونه می توانیم با دشمنی به این زرنگی و مکاری بجنگیم؟

۱۳ ما می توانیم به کمک نیروی خدا، با شیطان بجنگیم، زیرا که خدا به مراتب بزرگتر و قوی تر از شیطان است (اول یوحنا ۴: ۴ و تفسیر آن را مشاهده کنید). با پوشیدن اسلحه خدا اطاعت از خدا و ایستادگی در مقابل شیطان، او از مقابل ما خواهد گریخت (یعقوب ۴: ۷ و تفسیر آن را مشاهده کنید). پولس رسول در این آیه، حکم آیۀ ۱۱ را تکرار کرده می گوید اسلحۀ تام خدا را بردارید. ما باید تمامی اسلحۀ خدا را برداریم، زیرا که اگر قسمتی از ساز و برگ جنگی ما ناقص باشد، شیطان از همانجا وارد خواهد شد و به ما ضربه خواهد زد. 
پولس رسول با اطمینان به ما وعده داده می گوید: که با کمک اسلحۀ تام خدا، قادر خواهید بود که در روز شریر مقاومت کنید و همه کار را به جا آورده بایستید. روز شریر، زمان وسوسه شدن و هنگام خطر و جفا وسختی کشیدن برای مسیح است که در آن هنگام است که شیطان با تمام قدرت خود به ما مسیحیان حمله می کند.

۱۴ در آیات ۱۴-۱۷، پولس به شش بخش از اسلحۀ خدا اشاره می کند. کمربند و جوشن (آیۀ ۱۴)، نعلین (آیۀ ۱۵)، سپر (آیۀ ۱۶)، خُود و شمشیر (آیۀ ۱۷). در زمان پولس رسول، اسلحه و ساز و برگ نظامی یک جنگاور همین شش چیز بود. پولس رسول در زمان نگارش این رساله در زندان بود و احتمالاً سربازی که زندانبان سلول او بوده است همین اسلحه را به تن داشته است. وشاید، پولس با مشاهدۀ لباس سربازان در محوظۀ زندان، از این تمثیل استفاده می کند. 
اینک هر یک از این اجزاء را بررسی می کنیم. قبل از هر چیز، پولس به کمربند راستی اشاره می کند. ابلیس دروغگو و پدر دروغگویان است. (یوحنا ۸: ۴۴) وتنها راستی و حقیقت است که می تواند دروغهای او را نابود سازد. «راستی» میتواند به معنای قابل اعتماد بودن نیز باشد. ما در مبارزۀ خود با نیروهای شریر، باید بتوانیم که به یکدیگر اعتماد نماییم. 
دومین بخش از اسلحۀ تام خدا، جوشن عدالت (اشعیاء ۵۹: ۱۷) می باشد. خدا ما ایمانداران به مسیح را عادل خوانده است، ما عدالت مسیح را در برکرده ایم. ما عادل کرده شده ایم زیرا که مسیح با مرگ خود به روی صلیب، بهای گناهان ما را پرداخت نموده است و با ایمان به او بخشایش گناهان و عدالت را دریافت خواهیم نمود (مرقس ۱۰: ۴۵ و تفسیر آنر ا مشاده کنید). به تن کردن جوشن عدالت ضرروی است، زیرا که بدون عدالت، قادر نخواهیم بود که در نزد خدا بایستیم و خود را فرزند او بدانیم. ما باید جوشن عدالت را در بر کنیم؛ زیرا در غیر آن صورت، شیطان به ما تهمت خواهد زد و ما را گناهکار خواهد خواند. او به ما خواهد گفت که «تو عادل نیستی و هنوز گناهکاری و هرگز در عدالت مسیح سهمی نداشته ای». ابلیس مرتب به برادران تهمت می زند و در کتاب مکاشفه با لقب مدعی برادران معرفی گردیده است (مکاشفه ۱۲: ۱۰). شیطان در ذهن ما تخم شک کاشته ما را نسبت به نجاتمان در شک و تردید خواهد انداخت این یکی از شگردهای موفق ابلیس است که ایمان ما را به توسط انواع شکها متزلزل کند. او سعی می کند که ما را در مورد ارتباطمان با خدا دچار تردید سازد. او سعی میکند درذهن ما نسبت به موقعیتمان در قلب خدا و حقیقت فرزند خواندگیمان شک ایجاد نماید. او به ما می گوید: «تو گناهکار بی ارزشی بیشتر نیستی!» «تو عادل نشده ای»؛ «خدا از تو طرفداری نخواهد کرد و به کمک تو نخواهد آمد». به دروغهای شیطان گوش ندهید. در عوض، جوشن عدالت را در برکرده بایستید. بیایید به ایمان خود به عیسی مسیح محکم بچسبیم زیرا عیسی مسیح ما را عادل خوانده است و ما را در نظر خدای پدر عادل کرده است.

۱۵ سومین قسمت از اسلحۀ تمام خدا، کفش و پای افزار مناسب است. کفش ما باید نعلین استعداد انجیل سلامتی باشد. یعنی اینکه ما بایستی همواره آماده بردن پیام نجات بخش و صلح آمیز (سلامتی بخش) انجیل عیسی مسیح باشیم. شاید یک ماهیگیر و یا کشاورز بتواند بی کفش کار کند، ولی یک سرباز باید پای افزار مناسب به پا داشته باشد چرا؟ چون که کفش مناسب، به ما قدرت تحرک و استقامت می دهد. کفش مناسب نخواهد گذاشت که پایمان بلغزد و یا خار جاده به پایمان نشسته ما را از تحرک باز دارد. و کفشی که ما را در مبارزۀ روحانی مدد خواهد کرد، نعلین استعداد و آمادگی برای انجیل مسیح است. پولس در اینجا انجیل عیسی مسیح را انجیل سلامتی می نامد. چون که به وسیلۀ انجیل عیسی مسیح است که میان خدا و انسان، صلح و سلامتی برقرار گردیده است (رومیان ۵: ۱ و تفسیر آنر ا مشاهده کنید).

۱۶ چهارمین قسمت از اسلحه خدا، سپر ایمان است. این سپر ایمان، همان ایمان و اعتماد و تکیۀ ما برقدرت خدا است. زمانی که سپر ایمان را برداشته باشیم، می توانیم کاملاً مطمئن باشیم که خدای مهربان با قدرت بی نهایت عظیم خود در کنار ما قرار خواهد داشت. در زمان پولس، طول سپر سربازان یک مترو نیم و عرض آن هشتاد سانتیمتر بود. سربازان در پناه آن سپر بزرگ، سرو سینۀ خود را در برابر تیرهای دشمن محافظت می نمودند. به همین ترتیب، ما نیز با کمک سپر ایمان قادر خواهیم بود که خود را در مقابل تمامی تیرهای آتشین شریر مصون نگاه داریم. تیرهای آتشین شیطان، عبارت از احساس یأس و نومیدی، دلسردی، ترس، شک و سرگردانی وافکار منفی از این قبیل می باشند. و زمانی که سپر ایمان را بر روی سرخود داریم، این تیرهای آتشین برما بی اثر خواهد بود.

۱۷ پنجمین بخش از اسلحۀ روحانی ما، خُود نجات است (اشعیاء ۵۹: ۱۷). کلاهخود فولادی یک سرباز او را در مقابل ضربۀ کُشندۀ دشمن حفظ می کند. به همین شکل نیز، خود نجات، ما را در مقابل ضربات مهلک شیطان حفظ می نماید تا اینکه در برابر آن ضربات تاب آورده، به دست ابلیس هلاک نشویم. خود نجات، وعدۀ حیات جاویدان و اطمینان از نجات یافتگی خود می باشد. زمانی که کلاه خود نجات را برسر داشته باشیم، شیطان نخواهد توانست نعمت حیات جاودانی را از ما دور نماید. 
ششمین بخش از اسلحۀ روحانی ما، شمشیر روح است. توجه کنید که پنج قسمت اول، همگی جنبۀ تدافعی داشتند ولی ششمین پارچۀ سلاح روحانی ما، آلت قتاله و اسلحۀ تهاجمی می باشد. این اسلحۀ ما به جهت حمله به شیطان است. بدون شمشیر روح، قادر به متلاشی کردن و شکست دادن ابلیس نخواهیم بود. شمشیر روح چیست؟ پولس می گوید که شمشیر روح کلام خداست. 
به خاطر داشته باشیم که خدا به وسیلۀ کلام خود آسمان و زمین را آفرید. او با کلام خود همۀ ریاستها و قدرتها را آفریده است و با کلام خود همۀ آن قدرتها و ریاستهایی را که به ضد او قیام کرده اند (آیۀ ۱۲) نابود خواهد کرد. کلام خدا، بسیار نیرومند است و برتر از هر چیز در روی آسمان و زمین می باشد. و زمانی که ما شمشیر روح یعنی کلام خدا را در دست خود بگیریم، آن قدرت عظیم کلام خدا با ما خواهد بود. 
شمشیر روح، اسلحۀ روحانی روح‌القدس می باشد. با کمک روح القدس، کلام خدا را درک خواهیم کرد و به کمک او، راستی را خواهیم شناخت (یوحنا ۱۴: ۲۶). خدا می خواهد که ما به کمک کلام مقدسش برشرارت و گناه غلبه پیدا نماییم و با کمک شمشیر کلامش شیطان را شکست دهیم. بهترین نمونۀ استفاده از شمشیر روح در مبارزۀ روحانی را در مبارزۀ عیسی مسیح با ابلیس در هنگام وسوسه های اومی بینیم (متی ۴: ۱-۱۱ را مشاهده کنید).

۱۸ ماباید اسلحه تام خداوند را با دعا و التماس به تن کنیم. بعضی از مفسرین، دعا را به عنوان هفتمین اسلحۀ روحانی ایماندار محسوب نموده اند. بدون دعا، اسلحۀ روحانی ما بی ثمر خواهد بود. ما نه تنها باید برای خود دعا کنیم بلکه به جهت تمامی خواهران و برادران ایماندار خود وبرای پیروزی ایشان در میدان مبارزۀ روحانی. اگر دعا نکنیم، آنها در خطرات و مبارزۀ روحانی خود به پیروزی نخواهند رسید. پولس می گوید: با دعا و التماس تمام در هر وقت در روح دعا کنید وبرای همین به اصرار و التماس تمام به جهت همه مقدسین بیدار باشید. 
پولس می گوید در روح دعا کنید، یعنی اینکه با هدایت و کمک روح‌القدس دعا کنید. زیرا که روح القدس، طرز دعا را به ما یاد خواهد داد وبرای ما شفاعت خواهد کرد (رومیان ۸: ۲۶).

No comments:

Post a Comment