Monday, 1 February 2016

چرا به مسیح ایمان آوردید؟


گاه از ما سؤال می‌شود که چرا به مسیح ایمان آوردیم و به اصطلاح چرا مسیحی شدیم‌. اگر از شما سؤال کنیم که "شما" چرا به مسیح آوردید، چه جواب می‌دهید؟
اغلبِ مسیحیانی که با این سؤال مواجه می‌شوند، پاسخ‌هایی مانند این می‌دهند‌: "من به مسیح ایمان آوردم‌، چون او به من شادی داد؛ به من امید داد؛ به من آرامش داد؛ مرا از افسردگی نجات داد؛ فلان بیماری را داشتم‌، مرا شفا داد؛ زندگی برایم پوچ و بی‌معنی بود، او به زندگی من هدف بخشید؛ در فلان گناهان بودم‌، مرا آزاد کرد؛ در فلان نوع مشکلات شخصی یا خانوادگی یا مالی بودم‌، به دادم رسید؛ بدنبال حقیقت بودم‌، او را یافتم‌." جواب‌ها اغلب حول و حوش این مسائل می‌چرخد.
تمام این جواب‌ها که بیانگر علت ایمان آوردن ما به مسیح است‌، و سایر جواب‌های مشابه‌، بسیار درست و بجا و اصیل است‌. اما طبق تعالیم عهدجدید، همۀ اینها فقط می‌توانند "علت اولیۀ‌" ایمان ما به مسیح باشند. اینها مانند جرقه‌هایی هستند که ایمان را در قلب ما شعله‌ور می‌سازند.
اما اگر عهدجدید را مطالعه کنیم‌، خواهیم دید که بدون هیچگونه پرده‌پوشی یا تعارف‌، برای دعوت انسان بسوی ایمان به مسیح‌، علتی روشن بیان می‌دارد و آن نیز رهایی از "عذاب جاودانی‌" و پناه آوردن به "حیات جاودانی‌" است‌. این نکته‌ای است که متأسفانه امروزه کمتر به آن اشاره می‌شود، اما اساس تعلیم عهدجدید را تشکیل می‌دهد. در عهدجدید هیچگاه تعلیم داده نشده که انسان باید به مسیح ایمان بیاورد تا فقط در این دنیا به آرامش و چیزهای دیگر دست یابد. هدف اصلی خدا، اعطای "حیات جاودانی‌" است که البته این حیات از همین جهان آغاز می‌شود (برای نمونه‌، به یوحنا ۳:‏۱۶ مراجعه کنید). هشدار دربارۀ داوری آینده و آمدن ملکوت آسمان‌، اساس پیام یحیای تعمیددهنده‌، خودِ خداوند ما عیسی مسیح‌، و رسولان او را تشکیل می‌داد (مراجعه کنید به متی ۳:‏۷-۱۰ و ۴:‏۱۷ و اعمال ۱۷:‏۳۰ و ۳۱).
بعضی می‌گویند که "ما از ترس جهنم به مسیح ایمان نیاوردیم‌، بلکه چون او را دوست داریم‌، او را پیروی می‌کنیم‌." این قبیل مسیحیان اگر می‌دانستند عذاب جاودانی چیست‌، قطعاً چنین چیزی نمی‌گفتند و چنین منتی هم بر سر مسیح نمی‌گذاشتند!!! عذاب جهنم واقعی است و بسیار هولناک‌. اگر کسی به مسیح ایمان نیاورد، وارد عذاب جاودانی خواهد شد و اگر شما به‌عنوان مسیحی‌، در ایمان و قدوسیت ثابت نمانید، وارد عذاب جاودانی خواهید شد! این حقیقت انجیل است‌.
افسوس که امروزه هشدارِ عذاب جاودانی و وعدۀ پرشکوه حیات جاودانی کمتر موعظه می‌شود! گویا در دنیای روشنفکرمآب امروز، صحبت دربارۀ این مسأله باعث خجالت است‌. شاید فکر می‌کنیم که مردم ما را مسخره خواهند کرد. پولس را هم در آتن مسخره کردند. اما او با شجاعت‌، همین پیغام داوری را به اهالی فیلسوف‌مآب و روشنفکر آتن اعلام کرد.
● بدون مسیح عذاب جاودانی حتمی است‌
● اگر شما به‌‌عنوان مسیحی‌، در ایمان و قدوسیت ثابت نمانید، وارد عذاب جاودانی خواهید شد! این حقیقت انجیل است‌.
ایمانداران گرامی‌، ایمان راسخ و دلبستگی شدید به حیات جاودانی و چشم دوختن به آن‌، اساس انجیل است‌. بدون دلبستگی و امید به آن‌، زندگی مسیحی ما دچار اشکالات خواهد شد و دلبستگی و چشم‌دوختن به آن‌، باعث کمک و برکات فراوان‌.

کمک به درک و تحمل رنج‌ها

زندگی در این جهان‌، پر از مشکلات و رنج‌های مختلف است‌، رنج‌ها و مشکلاتِ ناشی از نفس خودمان یا از بیماری‌ها، یا از مظالم و بی‌عدالتی‌های اجتماعی‌. خدا در عهدجدید وعده نداده که در هر موردی ما را از هر خطر و درد و رنجی رهایی خواهد داد؛ اما وعده داده که در همۀ اینها در کنار ما خواهد بود. یک مسیحی ممکن است دچار مشکلات شود، بیمار شود، مورد انواع مختلف ظلم قرار گیرد، و حتی به‌خاطر ایمانش در معرض مرگ قرار گیرد و کشته شود. آیا می‌دانید حکم خدا چیست‌؟ "امین بمان‌، حتی تا به مرگ‌!" وعدۀ او این است که اگر در تمام این رنج‌ها و مشکلات امین بمانیم‌، در عالم آینده به ما حیات جاودانی خواهد داد. امید به آسودگی ابدی و حیات جاودانی بود که به پولس قدرت می‌داد رنج‌ها و ظلم‌های برادران دروغین و دشمنان خود را تحمل کند و حتی حاضر باشد بمیرد.
بلی‌، او رنج می‌برد؛ ولی تحمل می‌کرد، چون می‌دانست جلال جاودانی در انتظار اوست‌. او می‌فرماید‌: «زیرا یقین می‌دانم که دردهای زمان حاضر نسبت به آن جلالی که در ما ظاهر خواهد شد، هیچ است‌» (رومیان ۸:‏۱۸). فقط امید به زندگی پرشکوه جاودانی است که می‌تواند به ما قوت بخشد تا دردهای زمان حاضر را تحمل کنیم‌. نظام این دنیا منحط و فاسد است‌، برای همین درد و رنج به‌همراه دارد. اما خدا به‌زودی این نظام را برهم خواهد زد و نظام جدیدی بوجود خواهد آورد که در آن درد و رنج و اشک نخواهد بود. این وعده را برای خود تکرار کنید و به سایر مسیحیان نیز برسانید. این بسیار حیاتی است‌.

کمک به زندگی مقدس‌

بسیاری از ایمانداران‌، زندگی خداپسندانه‌ای ندارند؛ اما متأسفانه فکر می‌کنند که در آخرت وارث حیات جاودانی خواهند شد. متأسفانه این یک فریب است‌. فقط آن دسته از ایمانداران وارث حیات جاودانی خواهند شد که «به ابتدای اعتماد خود تا به انتها سخت متمسک‌» باشند (عبرانیان ۳:‏۱۴). یا باز به‌قول نویسندۀ عبرانیان‌، «چگونه رستگار گردیم اگر از چنین نجاتی عظیم غافل باشیم‌؟» (عبرانیان ۲:‏۳). تلاش برای فرار از عذاب جاودانی و بدست آوردن حیات جاوید، ما را تشویق و کمک می‌کند که در این دنیا زندگی مقدس و درستی داشته باشیم‌.
پولس در رساله به فیلیپیان ۳:‏۸-۱۴ بیان می‌کند که تمام امتیازات دنیوی خود را ترک کرده تا مسیح را بشناسد، شریک رنج‌های او بشود و شریک قوت قیامت او بشود به‌خاطر اینکه به هر قیمتی که شده‌، به حیات جاودانی دست بیابد. پولس حاضر بود هر مشقتی را تحمل کند و نفس و خواسته‌های خود را انکار کند تا بلکه به حیات جاودانی برسد.
ایماندار عزیز، اگر بدانی زندگی روحانی ضعیف و خدای‌ناکرده‌، زندگی ناپاکت سرانجام تو را به عذاب جاودانی خواهد کشاند، آیا تلاش نخواهی کرد مطابق کلام خدا زندگی کنی‌؟ پس لازم است به هشدارِ دیگرِ نویسندۀ رسالۀ عبرانیان به دقت توجه بکنیم‌‌: «پس چون این وعدۀ ورود به آرامش هنوز باقی است‌، ما باید بسیار مواظب باشیم مبادا کسی در میان شما پیدا شود که این فرصت را از دست داده باشد» (عبرانیان ۴:‏۱).

کمک به بشارت‌

مدتی پیش در یک گروه‌، در خصوص پیغامی که ما برای بی‌ایمانان داریم‌، بحث می‌کردیم‌. شخصی به من گفت‌‌: "با آقای دکتری برخورد کردم که هم ثروت داشت و هم آرامش فکر و وجدانی آسوده‌. من واقعاً نمی‌دانستم با چه پیغامی او را به‌طرف مسیح دعوت کنم‌." به او گفتم‌‌: "آیا به او هشدار دادی که اگر توبه نکند، به جهنم و عذاب جاودانی خواهد رفت‌؟"
عجیب است که امروزه‌، هشدار دربارۀ عذاب جاودانی از پیغام ما رخت بربسته‌. اما اکثر تعالیم مسیح دربارۀ ملکوت آسمان و زندگی آینده است‌. تعالیم رسولان هم پر است از این تعلیم‌. هر پیغام اصیل به یک بی‌ایمان‌، باید حتماً حاوی هشدار دربارۀ جهنم و نوید زندگی ابدی باشد. در کنار آن‌، می‌توانید به برکاتی که در این دنیا نصیبش خواهد شد نیز اشاره کنید.
عزیزان‌، بیایید نگاهمان را به آسمان بدوزیم‌. به آسمان دل ببندیم چرا که زندگی واقعی ما با مسیح در آنجاست (کولسیان ۳:‏۱-۳).

Sunday, 17 January 2016

شهادت ایمان ما


ما مسیحیان ایمان داریم به خدای واحد، خداوند قادر مطلق، خالق آسمان و زمین و تمام مخلوقات عالم و به پسر یگانه او، خداوند ما عیسی مسیح که از ازل با خدای پدر یکی بود و برای نجات ما انسان های گنهکار از آسمان نزول نمود و به واسطه روح القدس در رحم قرار گرفت و از مریم باکره متولد شده، در حکومت پنطیوس پیلاطس رنج کشید و گناهان ما را به دوش گرفته به جای ما مصلوب شده، مُرد و مدفون گردید و در روز سوم از مردگان قیام کرد و پیشگویی های کتب مقدسه را به انجام رسانید و به آسمان صعود نموده بدست راست خدای پدر قادر مطلق نشسته است و از آنجا دوباره به زمین خواهد آمد تا تمام زندگان و مردگان را داوری نماید و پادشاهی او را اتمامی نیست و ما ایمان داریم به روح القدس، روح مقدس خداوند، بخشایندۀ حیات، پشتیبان و معلم مومنان که از پدر و پسر صادر میگردد و خداوند به وسیلۀ آن از طریق انبیا و رسولان با آدمیان صحبت نموده است و مانند پدر و پسر قابل عبادت و ستایش میباشد. ما ایمان داریم به کتاب مقدس که کلام کامل خداست و بدون اشتباه و غلطی بوده و به الهام از روح القدس توسط دست انسان به رشتۀ تحریر درآورده شده و برای راهنمایی و هدایت ما میباشد. ما مسیحیان ایمان داریم که خداوند برای رساندن پیام خود به انسان ها انبیا را فرستاد و به فرشتگان، که پیام آوران و خدمت گذاران خداوند اند و به یکبار غسل تعمید برای آمرزش گناهان مردن و دفن شدن در قبر آبی و برخاستن از آن و تولد تازه و قدم گذاشتن به زندگی روحانی و بدون گناه . ایمان داریم به کلیسای مقدس خداوند که بدن مسیح است و عیسی مسیح در آن سر است و ایمانداران اعضای آن و به آمرزش گناهان به وسیلۀ ایمان آوردن به یگانه منجی عالم عیسی مسیح. ایمان داریم به بهشت و به رستاخیز، به قیامت بدنها و به حیات جاودان و ابدی در حضور خداوند. آمین

Sunday, 10 January 2016

حقیقت


دوست گر

 امی،آیا شما میخواهید حقیقت را در باره عیسی مسیح بدانید؟ آیا شما جوینده راستی و صادق، خدا هستید؟ اگر بدون کدام تعصب و از صدق دل ادعای عیسی مسیح را در کتاب مقدس مطالعه نماید و فکر و ذهن خود را بروی حقیقت باز نماید، خدا شما را در شناخت عیسی مسیح کمک می نماید. شما نیز خواهد گفتید «تو مسیح، پسر خدای زنده هستی.» تو مسیح بر حق که سزاوار پرستش هستی.


Friday, 18 December 2015

پادشاه یهود


ستاره درخشانی را که یکی از این مردان به آن شاره می‌کند ببینی‌؟ وقتی آنها اورشلیم را ترک کردند، ستاره ظاهر شد. این مردان از مشرق هستند، و ستارگان را مطالعه می‌کنند. آنها عقیده دارند که این ستاره جدید آنها را به طرف شخص مهمی هدایت می‌کند.
هنگامی که مردان به اورشلیم رسیدند، پرسیدند: ‹آن کودکی که باید پادشاه یهود شود کجاست‌؟› ‹یهود› نام دیگری برای اسرائیلیان است. آنها گفتند: ‹ما ابتدا ستاره کودک را وقتی که در مشرق بودیم دیدیم، و برای پرستش او آمده‌ایم.›
وقتی هیرودیس که پادشاه اور...شلیم است این را شنید، ناراحت شد. او نمی‌خواست که پادشاه دیگری جای او را بگیرد. بنابراین، هیرودیس رؤسای کاهنان را صدا کرد و پرسید: ‹پادشاه موعود کجا به دنیا خواهد آمد؟› آنها جواب دادند: ‹کتاب مقدس می‌گوید در بیت‌لحم.›
پس هیرودیس مردان شرقی را صدا زد، و گفت: ‹بروید و کودک را جستجو کنید. همین که او را یافتید، به من خبر دهید. من هم می‌خواهم بروم و او را پرستش نمایم.› اما در حقیقت هیرودیس می‌خواست کودک را پیدا کند و او را بکشد!
آنگاه ستاره پیشاپیش مردان به سوی بیت‌لحم حرکت می‌کند، و در بالای مکانی که کودک قرار دارد توقف می‌کند. وقتی مردان داخل خانه می‌شوند، مریم و عیسای کوچک را می‌یابند. آنها هدایایی بیرون می‌آورند و به عیسی می‌دهند. ولی بعد، خدا در خواب به مردان اخطار می‌کند که پیش هیرودیس باز نگردند. بنابراین، آنها از راه دیگری به وطن خود برمی‌گردند.
وقتی هیرودیس می‌شنود که مردان شرقی به وطن خود رفته‌اند، خیلی خشمگین می‌شود. بنابراین فرمان می‌دهد تا همه پسران زیر دو سال و دو ساله را در بیت‌لحم بکشند. اما خدا پیش از این، طی خوابی به یوسف هشدار می‌دهد، و یوسف با خانواده‌اش آنجا را به طرف مصر ترک می‌کند. سپس، وقتی یوسف از مرگ هیرودیس باخبر می‌شود، مریم و عیسی را به ناصره باز می‌گرداند. این شهری است که عیسی در آن بزرگ می‌شود.
فکر می‌کنی چه کسی آن ستاره جدید را به درخشیدن واداشت‌؟ به خاطر بیاور، ابتدا، مردان بعد از دیدن ستاره به اورشلیم رفتند. شیطان ابلیس می‌خواست که پسر خدا را بکشد، و او می‌دانست که هیرودیس پادشاه اورشلیم سعی خواهد کرد که او را بکشد. پس حتماً این شیطان بود که ستاره را به درخشیدن واداشت.
متی ۲:۱-۲۳؛ میکاه ۵:۲.

Monday, 14 December 2015

شخص سوم به عیسای مسیح می‌گوید



شخص سوم به عیسای مسیح می‌گوید من حاضرم تو را پیروی کنم اما اول بگذار بروم و از خانواده خود اجازه بگیرم احترام به خانواده خیلی واجب است اما در اینجا این فقط یک بهانه بود در واقع این شخص مایل بود عیسای مسیح را پیروی کند اما مایل نبود که زندگی قبلی خود را ترک کند یکی از مشکلات بزرگ کلیساها و مسیحیان جدید در این است که خیلی‌ها مایل هستند عیسای مسیح را پیروی کنند اما هنوز هم دنبال کار خلاف هستند مایل هستند مسیح را پیروی کنند اما دروغ تقلب ریاکاری و کلک در زندگی آنها هنوز هم هست حا...ضر نیستند آنها را ترک کنند؛ اسم آن را می‌گذارند درستکاری اسم آن را می‌گذارند مشکلات، اسم آن را می‌گذارند موقعیت‌های جدید؛ این گونه افراد فقط حاضرند به دنبال مسیح بروند اما شما هیچگونه قدمی و یا حرکتی در زندگی آنها به طرف عیسای مسیح نمی‌بینید و زندگی لوط را شما می‌دانید لوط را خدا نجات داد وقتی خدا تصمیم گرفت شهر سدوم و عموره را از بین ببرد لوط و خانواده او را از آن شهر نجات داد به آنها گفت شما بیرون بیایید ولی به آنها گفت به عقب برنگردید چون اگر به عقب نگاه کنید شما خواهید مُرد! زن لوط نجات پیدا کرد از شهر سدوم و عموره نجات پیدا کرد ولی در بین راه تمامی حواس او به شهر بود به این فکر نمی‌کرد که شهر در حال نابود شدن است بلکه به این فکر می‌کرد که آنجا چقدر لذت‌بخش بود چه چیزهایی بود هنوز فکر او در آنجا بود و برای همین برگشت و نابود شد سنگ شد و مُرد.
بعضی از ما به زندگی جدید می‌آییم اما هنوز فکر ما آن طرف است هنوز حواسمان به آن طرف است به آن زندگی که قبلاً داشتیم پیروی ما کامل نیست مشکل چیست، مشکل اینجاست که گویی هیچ علاقه‌ای به شناخت و دوستی با عیسای مسیح نداریم؛ آنها علاقه به کار و خدمت مسیح نسبت به خودشان دارند آنها نسبت به مسیح محبت ندارند در زندگی آنها توبه نیست در زندگی آنها تولد تازه‌ای نیست؛ اگر یک قلم و کاغذ امروز به من و شما بدهند و از من و شما بخواهند تغییراتی را که در زندگی ما به وجود آمده است یادداشت کنیم و اگر این قلم و کاغذها را امروز بین ما پخش کنند چه چیزی برای نوشتن دارید! سوال من این نیست که چه می‌دانید سؤال من این است که اگر از ما سؤال کنند که چه تغییراتی در زندگی من به وجود آمده است من چه چیزی خواهم نوشت چه بهایی برای اطاعت از او حاضر شدم که پرداخت کنم؛ اگر کاری برای ما فراهم شده فوراً آن را قبول کردیم بدون آنکه بدانیم وضعیت ما نسبت به کلیسا چه می‌شود وضع ما نسبت به خدا چه می‌شود چه بهایی حاضر شدیم پرداخت کنیم نگاه نکردیم که آن پیشنهادی که به ما داداند کاری که به ما پیشنهاد دادند حتی ممکن است پر درآمد هم باشد اما به این نگاه نمی‌کنیم که خواست خدا از من چیست بلکه نگاه می‌کنیم که نوع درآمد چیست! این یک واقعیت است اگر موقعیتی پیش آمده است آن را رد نکردیم چون به نفع ما بوده است اگر حرفی شنیدیم که درست نبوده است سکوت کردیم مبادا برای خود ما بد نباشد؛ برای پیروی مسیح باید حاضر به پرداخت بها باشیم؛ باید از کار خود از وقت خود از موقعیت خود از راحتی خود از پول خود بها بپردازیم.

Sunday, 6 December 2015

نقطه خوب برای شروع خواندن کتاب مقدس کجاست؟


جواب: برای کسانیکه که تازه می خواهند کتاب مقدس را بخوانند، مهم است پی ببرید که کتاب مقدس یک کتاب معمولی نیست که آن را به راحتی از اول تا آخر کتاب بخوانیم. بلکه در واقع یک کتابخانه یا مجموعه ای از کتابهایی است که توسط نویسندگان مختلف به زبانهای مختلف در طول 1500 سال نوشته شده است. مارتین لوتر می گوید که کتاب مقدس، "گهواره مسیح" است چرا که تمام تاریخ و نبوت کتاب مقدس نهایتاً به عیسی اشاره می کند. از اینرو، هر خواننده کتاب مقدس برای بار... اول باید از اناجیل شروع کند. انجیل مرقس سریع حرکت می کند و به جلو می رود و نقطه خوبی برای شروع است. در ادامه، احتمالاً بخواهید با انجیل یوحنا جلو بروید که تمرکز بر چیزهایی می کند که عیسی درباره خود ادعا می کند. مرقس می گوید که عیسی چه کرد، درحالیکه یوحنا می گوید که عیسی چه گفت و عیسی که بود. در انجیل یوحنا برخی از ساده ترین و واضحترین عبارات و همچنین برخی از عمیقترین و ژرفترین عبارات موجود است. خواندن اناجیل (متی، مرقس، لوقا، یوحنا) شما را با زندگی و خدمت مسیح آشنا خواهد کرد.
پس از اناجیل، برخی از رسالات را بخوانید (رومیان، افسسیان، فیلیپیان). رسالات به ما می آموزند که چه طور در راهی که خدا را حرمت می دارد زندگی کنیم. وقتی می خواهید عهد عتیق را شروع کنید، از کتاب پیدایش شروع کنید. این کتاب به ما می گوید که خدا جهان را آفرید و اینکه چگونه بشریت در گناه سقوط کرد، و همینطور تاثیری که آن سقوط بر جهان گذاشت. خروج، لاویان، اعداد، و تثنیه می توانند برای خواننده سخت باشند زیرا این کتب درباره تمام قوانینی است که خدا از قوم یهود طلب می کرد که مطابق آن زندگی کنند. درحالیکه نباید از خواندن این کتب پرهیز کنید، اما شاید بهتر باشد که مطالعه آن را به تعویق بیاندازید. در هر حال، سعی نکنید که در این کتب فرو بروید. از یوشع تا تواریخ را بخوانید تا اطلاعات خوبی از تاریخی اسراییل بدست آورید. مزامیر تا غزل غزلها احساس خوبی از شعر و حکمت عبری به شما می دهد. کتب نبوتی، از اشعیا تا ملاکی، نیز می تواند درک سختی داشته باشد. به یاد داشته باشید که کلید فهم کتاب مقدس، این است که از خدا طلب حکمت کنید (یعقوب 5:1). خدا نویسنده کتاب مقدس است و او می خواهد که کلامش را بفهمید.
مهم است بدانید که هر کسی نمی تواند یک دانش آموز موفق کتاب مقدس باشد. تنها کسانیکه "شرایط" لازم برای مطالعه کلام را دارند می توانند با داشتن برکات خدا این کار را انجام دهند:
آیا تو بواسطه ایمان به عیسی مسیح نجات یافته ای (اول قرنتیان 14:2-16)؟
آیا تو گرسنه کلام خدا هستی (اول پطرس 2:2)؟
آیا تو سخت کوشانه کلام خدا را بررسی می کنی (اعمال 11:17)؟
اگر پاسخت به این پرسشها "آری" است، می توانی اطمینان داشته باشی که خدا تلاشت را برکت خواهد داد تا او و کلامش را بشناسی، مهم نیست که از کجا شروع می کنی و مهم نیست که روش مطالعاتی ات چیست. اگر مطمئن نیستی که یک مسیحی هستی – که بواسطه ایمان به مسیح نجات یافته ای و روح القدس را در خود داری – غیر ممکن است که معنای کلام خدا را درک کنی. حقایق کتاب مقدس بر آنانیکه که به مسیح ایمان ندارند پنهان است، اما برای آنانیکه ایمان دارند، خودِ زندگانی است (اول قرنتیان 13:2-14؛ یوحنا 63:6).

Tuesday, 1 December 2015

پیام یحیای تعمید دهنده



(همچنین در متی ۳: ۱ - ۱۲ و مرقُس ۱: ۱ - ۸ و لوقا ۳: ۱ - ۱۸)
19اینست شهادت یحیی وقتی یهودیان اورشلیم، کاهنان و خادمین آن ها لاویان را پیش او فرستادند تا بپرسند که او کیست. 20او از جواب دادن خودداری نکرد، بلکه بطور واضح اعتراف نموده گفت: «من مسیح نیستم.» 21آن ها از او پرسیدند: «پس آیا تو الیاس هستی؟» جواب داد: «نخیر.» آن ها پرسیدند: «آیا تو آن پیامبر وعده شده هستی؟» جواب داد: «نخیر.» 22پرسیدند: «پس تو کیستی؟ ما باید به کسانی که ما را فرستادند جواب بدهیم، دربارۀ خود چه می گویی؟» 23او از زبان اشعیای نبی جواب داده گفت: «من صدای ندا کننده ای هستم که در بیابان فریاد می زند ـ راه خداوند را راست گردانید.» 24این قاصدان که از طرف پیروان فرقۀ فریسی فرستاده شده بودند 25از او پرسیدند: «اگر تو نه مسیح هستی و نه الیاس و نه آن پیامبر وعده شده، پس چرا تعمید می دهی؟» 26یحیی جواب داد: «من در آب تعمید می دهم، اما کسی در میان شما ایستاده است که شما او را نمی شناسید. 27او بعد از من می آید، ولی من حتی شایستۀ آن نیستم که بند بوتهایش را باز کنم.» 28این ماجرا در بیت عنیا، یعنی آن طرف دریای اُردن، در جائی که یحیی مردم را تعمید می داد، واقع شد